Wykłady Pisma Świętego C. T. Russella (cz. 4)

Autor: Włodzimierz Bednarski

poprzednia część

Wykłady Pisma Świętego C. T. Russella (cz. 4)

 

W artykule tym zamieścimy kilkanaście ciekawszych fragmentów z polskich tomów Russella. Będą to przeważnie takie, których nauka nie pokrywa się z obecną wykładnią Towarzystwa Strażnica. Niestety wielość ciekawych urywków nie pozwala na zamieszczenie ich wszystkich, dlatego ograniczymy się tu do minimum, czyli tylko do takich, które autor artykułu wybrał według swego upodobania. Pozostałe można łatwo samemu odnaleźć, bowiem tomy Russella zamieszczone są na stronach internetowych polskich badaczy Pisma Św. i epifanistów (choć są to nowe edycje), a także dostępne są np. w Bibliotece Narodowej w Warszawie (stare edycje).

 

„Boski Plan Wieków” - Tom I

 

Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana - „Nie, jedyną podstawą, o jakiej Pismo Św. uczy, jest wiara w Chrystusa, jako naszego Odkupiciela i Pana. (...) Na pytanie, co mam czynić aby być zbawionym? apostoł odpowiada. ‘Wierz w Pana naszego Jezusa Chrystusa, albowiem nie jest pod niebem inne Imię dane ludziom, w którem mielibyśmy być zbawieni’ (Dz. Ap. 4:12) i ‘wszelki którybykolwiek wzywał Imienia Pańskiego, zbawion będzie.’ - List do Rzym. 10:13” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 122).

 

Flp 2:6-9 i najwyższa boska natura Chrystusa - „Pan nasz Jezus Chrystus stał się uczestnikiem boskiej natury. (...) dlatego też Bóg nader Go wywyższył, aż do boskiej natury (Fil 2:8,9). (...) Jezus nie posiadał mieszaniny dwóch natur, lecz że dwa razy zmieniał naturę; najpierw z duchowej na ludzką; następnie z ludzkiej na najwyższy stopień duchowej natury, naturę boską” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 223).

„Boska natura jest najwyższą i przechodzącą wszystkie duchowe natury. Chrystus po zmartwychwstaniu stał się ‘tem przedniejszy od Aniołów’, o ile Boska natura jest wyższa od Anielskiej” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 219).

 

Izrael, Jerozolima i książęta - „Z tego się okazuje, że ziemską fazę Królestwa Bożego będzie stanowiło cielesne nasienie Abrahama i naród Izraelski. - Koło tego faktu gromadzi się wiele proroctw, które wskazują na przodownictwo tego narodu w boskim planie przyszłego błogosławionego świata, kiedy ich przybytek upadły będzie odbudowany, a Jerozolima będzie chlubą całej ziemi. Znajdujemy świadectwa, tak Proroków, jak i Apostołów, które jasno pokazują, że w czasie naprawienia wszystkich rzeczy Izrael pomiędzy narodami pierwszy dojdzie do harmonii z nowym porządkiem rzeczy; że ziemska Jerozolima będzie odbudowaną na jej starych gruzach i że jej rząd będzie przywrócony, jak na początku książąt i sędziów (Iz. 1:26; Ps. 45:17; Jer. 30:18)” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 367-368).

 

Krzyż i jego przeciwnicy - „Jak w czasie żniw Żydowskiego Wieku, krzyż Chrystusowy był dla Żydów, oczekujących chwały i władzy kamieniem obrażenia, a dla uczonych Greków głupstwem, tak samo w czasie żniw Wieku Ewangelii również będzie kamieniem obrażenia i opoką zgorszenia” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 300).

 

Sodomici i restytucja - „Jeżeli znajdujemy tak jasną naukę o przywróceniu Sodomitów do pierwotnego ich stanu, to zapewne możemy być bardzo zadowoleni z prawdziwej i chwalebnej nauki o Restytucyi dla całego rodzaju ludzkiego, opowiadanej przez usta wszystkich świętych Proroków. (...) Przeto nasz Pan uczy, że Sodomici nie mieli zupełnej sposobności; lecz zapewnia im tę sposobność, gdy dodaje (w 24) ‘Wszak powiadam wam, iż znośniej będzie ziemi Sodomitów w dzień sądny, niźli tobie’.” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 134-135).

 

Lud dla imienia, to lud Chrystusowy - „Apostoł (Dz. Ap. 15:14) mówi, że: głównym celem Ewangelii w obecnym wieku jest ‘wybrać lud’ dla imienia Chrystusowego. - Kościół tryumfujący, który przy Jego wtórem przyjściu będzie z Nim połączony i otrzyma Jego imię” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 110-111).

 

Głoszenie mało ważne - „Świadczenie Ewangelii światu w tym wieku jest rzeczą podrzędną” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 111).

 

Wielki tłum z Ap 7:9 to druga klasa niebiańska - „Ci, co miłują teraźniejszy świat, lecz nie zupełnie zapominają i o uczynionem z Nim przymierzu, otrzymują karanie i są oczyszczani przez ogień utrapienia. (...) I jeżeli będą prawdziwie przezeń wyćwiczeni, mogą w końcu być przyjęci do duchowego stanu. Będą mieli wieczne życie duchowe, tak, jak Aniołowie je mają, lecz utracą nagrodę nieśmiertelności. Tacy służyć będą Bogu w Jego świątyni i stać przed tronem, mając palmy w swoich rękach (Ob. 7:9-17); lecz chociaż ich stan będzie chwalebny, to nie tak, jak stanowisko ‘maluczkiego stadka’ zwycięzców, którzy będą królami i kapłanami Bogu...” („Boski Plan Wieków” 1917 s. 266-267).

 

„Nadszedł Czas” - Tom II

 

Ciało Jezusa po zmartwychwstaniu i w Królestwie Bożym - „Wobec tego nie byłoby dla nas niespodzianką, gdyby w Królestwie Chrystusowym Pan pokazał światu swoje ciało z krwi i kości, ukrzyżowane dla odkupienia wszystkich - nie podległe zepsuciu, lecz zachowane na wieczną pamiątkę nieograniczonej miłości i doskonałego posłuszeństwa” („Nadszedł Czas” 1919 s. 140-141).

„Nikt nie wie czy rozłożyło się ono na gazy, lub też czy ciągle jeszcze jest gdzieś przechowane na wielką pamiątkę miłości Boskiej...” („Nadszedł Czas” 1919 s. 140).

 

Niedziela dniem Pańskim - „Nic dziwnego, że uczniowie postanowili zbierać się pierwszego dnia w tygodniu, aby omawiać to zajście razem i przypominać sobie wszystkie okoliczności towarzyszące wypadkom Zmartwychwstania Pańskiego i aby serca ich ‘pałały’ nadal i nadal” („Nadszedł Czas” 1919 s. 123-124).

 

Jezus Bóg w ciele - „A że był takim, wnioskujemy z Jego słów do ucznia Filipa, który prosił o pokazanie mu Ojca, ‘Ten kto mnie ujrzał, ujrzał i Ojca’ - ten ujrzał podobieństwo Boga ucieleśnionego ‘Bóg objawił się cieleśnie’ [por. 1Tm 3:16 wg BG]” („Nadszedł Czas” 1919 s. 148).

 

Jezus Wszechmocny - „Ich wskrzeszony Pan zaprawdę zmienił się bardzo i to nie tylko w osobistym wyglądzie - ukazuje się raz tu, raz tam, i znowu w innem miejscu i w inny sposób, objawiając tem swą ‘wszechmoc’ - ale zmienił się także w swojej naturze, w swej istocie” („Nadszedł Czas” 1919 s. 130).

 

Wiedza o dniu i godzinie wg Mk 13:32 - „Słów tych naszego Pana nie powinno się rozumieć, aby pouczały, że nikt oprócz Ojca nigdy wiedzieć nie będzie o Jego czasach i chwilach i że dowodzą one, iż teraz czasy i chwile te nie mogą być nam wiadome” („Nadszedł Czas” 1919 s. 18).

„Nasz Pan z pewnością będzie wiedział o czasach i chwilach we właściwym czasie jeśli ma wykonać plan Boży, i z pewnością objawi je tym, którzy stowarzyszeni są z Nim - Jego świętym i przyjaciołom” („Nadszedł Czas” 1919 s. 22).

 

Rok 1872 i 1873 - „W tym rozdziale przedstawiamy świadectwa Biblijne, które wykazują, iż od stworzenia Adama do roku 1872, upłynęło 6000 lat; i że od tego czasu, weszliśmy już w siódmy tysiąc lat (Tysiąclecie Chrystusa)” („Nadszedł Czas” 1919 s. 35).

„Nie ulega wątpliwości, że Ten sam Wszystko - wiedzący, Który pouczył nas za pośrednictwem Chronologii, że sześć tysięcy lat od stworzenia Adama ukończyło się R. P. 1872 i że siódmy tysiąc, Wiek Tysiąclecia, rozpoczął się wówczas...” („Nadszedł Czas” 1919 s. 271).

 

Uświęcona tradycja i 1000 lat panowania Jezusa - „Wykażemy tu, że od stworzenia Adama do R. P. 1873 upłynęło 6000 lat. Chociaż w Biblii nie znajdujemy wyraźnego oświadczenia względem tego, że siódmy tysiąc będzie panowaniem Chrystusa, wielkim dniem sabatu i restytucyi dla całego świata, jednak uświęcona tradycya nie jest bez logicznej podstawy” („Nadszedł Czas” 1919 s. 41).

 

Obecność Pana i Restytucja od 1874 r. - „Podwójne świadectwo Zakonu i Proroctwa upewnia nas, że błąd nie mógł zakraść się, i przeto twierdzimy, iż r. 1875 (począwszy od Października, R. P. 1874) jest właściwą datą rozpoczęcia się Restytucyi i obecności naszego Pana, którego niebiosa obejmowały do owego czasu” („Nadszedł Czas” 1919 s. 215).

 

Żniwo lat 1874-1914 i Wielki Jubileusz - „Zaś żniwo tego wieku zaczęło się obecnością Pana naszego z początkiem Wielkiego, Ziemskiego Jubileuszu, w roku 1874, jak to już wykazano w wykładzie VI, a kończy się obaleniem władzy Pogan. - R. P. 1914, czyli trwa również czterdzieści lat” („Nadszedł Czas” 1919 s. 261).

 

Żniwo lat 1878-1918 - „Praca żniwa zajmie czterdzieści lat, (licząc od czasu przygotowania roku 1874, zaś od czasu rozpoczęcia się żniwa 1878 r., czas ten skończył się na wiosnę R. P. 1918)” („Nadszedł Czas” 1919 s. 165).

 

Rok 1914 i oczekiwania - „W wykładzie tym przedstawiamy dowody Biblijne wykazujące, że koniec Czasów Pogan, t. j., kres panowania, nastąpi R. P. 1914; i że około tego czasu upadną niedoskonałe rządy dzisiejsze” („Nadszedł Czas” 1919 s. 80).

 

Wielki Dzień Jehowy - „Wielki Dzień Jehowy rozpoczął się R. P. 1874 i trwać miał 40 lat, aż do chwili zakończenia się czasów Pogan, wraz z obaleniem świeckiej władzy Szatana na ziemi, a ustanowieniem Królestwa Immanuela - Chrystusa Jezusa z Jego Świętymi - z wielką władzą” („Nadszedł Czas” 1919 s. 280).

 

Obalenie rządów i ustanowienie Królestwa Bożego w 1915 r. - „‘Czasy Pogan’ udowadniają, że obecne rządy muszą być obalone z końcem R. P. 1915, a równoległość powyższa wykazuje, że okres ten dokładnie odpowiada R. P. 70, w którym to roku nastąpił kompletny upadek państwa Żydowskiego” („Nadszedł Czas” 1919 s. 271).

„Wobec tego mocnego świadectwa Biblijnego, względem Czasów Pogan, uważamy za dobrze ustaloną prawdę fakt, że ostateczny koniec królestw tego świata, i ustanowienie Królestwa Bożego, rozpoczyna się około R. P. 1915” („Nadszedł Czas” 1919 s. 104).

 

Upadek systemów w Armagedonie w roku 1915 i po roku 1915 oraz panowanie Królestwa Bożego od 1878 r. - „Niechaj przeto rzecz ta nie zdaje się być dziwną, że jak w poprzednich rozdziałach przedstawiliśmy dowody, ustanawianie królestwa Bożego już się rozpoczęło, i że obejmuje władzę, według proroctw, od R. P. 1878, i że ‘walka wielkiego dnia Boga Wszechmogącego’ (Obj. 16:14) która zakończy się R. P. 1915, kompletnie obali wszystkie dzisiejsze systemy” („Nadszedł Czas” 1919 s. 106).

„Niechaj przeto rzecz ta nie zdaje się być dziwną, że jak w poprzednich rozdziałach przedstawiliśmy dowody, ustanawianie królestwa Bożego już się rozpoczęło, i że obejmuje władzę, według proroctw, od R. P. 1878, i że ‘walka wielkiego dnia Boga Wszechmogącego’ (Obj. 16:14) która zakończy się po R. P. 1915, kompletnie obali wszystkie dzisiejsze systemy” („Nadszedł Czas” 1923 s. 106).

 

Święci i niszczenie królestw oraz wiązanie królów - „Że święci uczestniczyć będą w dziele niszczenia dzisiejszych królestw, nie ma żadnej wątpliwości albowiem napisane jest: ‘Tać jest sława wszystkich świętych Jego; aby wiązali królów ich, a szlachtę ich okowami żelaznymi (...)’ (Psalm 149:8, 9)” („Nadszedł Czas” 1919 s. 105).

 

Pochwała dla anarchii - „Ogólny ustrój dzisiejszy rozpadnie się, gdyż to proroczo zostało wykazane i napewno przyjdzie, pomimo, że ci, którzy miłują prawo, porządek i pokój nie życzyliby sobie tego. Tylko ci, którzy uznają nadchodzący czas wielkiego ucisku i bezrządu jako czynnik w ręku Bożym (...) zwycięsko przejdą przez te doświadczenia” („Nadszedł Czas” 1919 s. 43).

 

Zapowiedź nauki o piramidzie Cheopsa - „Następny tom wykazuje (...) że Wielka Piramida Egipska jest na świadectwo Boskie (Izaj. 19:19, 20), a świadectwo to dokładnie i z kompletną zgodnością odnosi się do Boskiego Planu Wieków, łącznie z jego czasami i okresami” („Nadszedł Czas” 1919 s. 416).

 

Usprawiedliwianie się Russella po zawodzie roku 1914 -„Naturalnie nie mogliśmy wiedzieć w roku 1889, t. j. w chwili pisania tego tomu, czy data 1914 roku, tak jasno naznaczona w Biblii, jako koniec użyczonej Poganom władzy panowania nad światem, akuratnie oznacza, że w czasie tym Poganie rzeczywiście będą pozbawieni władzy w zupełności, czy też, że władza ta będzie im wtedy odmówioną, a oni stopniowo będą jej pozbawieni. Teraz wierzymy, że to ostatnie tłumaczenie jest zgodne z zamiarem Pańskim; albowiem akuratnie w roku 1914 wspomniane tu królestwa pogańskie rozpoczęły wielką walkę światową, która według proroctwa biblijnego zakończy się wreszcie kompletnem obaleniem wszystkich ludzkich rządów i otworzy drogę do założenia Królestwa umiłowanego Syna Bożego” („Nadszedł Czas” 1919 s. III).

„Autor przyznaje, że w tym tomie wyraża jasno myśl, iż święci Pańscy mogą spodziewać się połączenia z Panem w Jego chwale, przy końcu Czasów Pogan. Była to naturalna pomyłka, ale Pan dopuścił jej dla pobłogosławienia Swego ludu. Przekonanie, że Kościół Chrystusowy będzie zgromadzony i wywyższony przed październikiem 1914 roku, wywarło ogromnie uświęcający wpływ na tysiące sług Bożych, a za to wszyscy oni muszą błogosławić Pana - chociaż nawet stało się to przez pomyłkę. Zaprawdę, wielu jest takich, którzy dziękują Bogu, że wywyższenie Kościoła i osiągnięcie wszystkich Jego nadziei nie nastąpiło jeszcze w czasie przez nas wyczekiwanym. Gdyż teraz my, słudzy Pańscy, mamy dalszą sposobność uzupełnienia swojej świątobliwości i uczestniczenia wraz z naszym Mistrzem w dalszem głoszeniu Jego posłannictwa przed ludźmi. Pomyłka nasza jednak nie odnosiła się do zakończenia Czasów Pogan, wyciągnęliśmy tylko fałszywy wniosek, nie upoważniony przez Pańskie Słowo. Widzieliśmy w Biblii pewne równoległości pomiędzy Wiekiem Żydowskim i Wiekiem Ewangelii; powinniśmy zauważyć, że te równoległości doprowadzają nominalne systemy w obu wypadkach do zniszczenia, a nie wskazują czasu wywyższenia do chwały Nowego Stworzenia” („Nadszedł Czas” 1919 s. IV).

 

„Przyjdź Królestwo Twoje” - Tom III

 

Krzyż i jego przeciwnicy - „Występując przeciwko tym argumentom Pisma Świętego, ludzie pozbawieni szaty weselnej starają się usprawiedliwiać, ale wobec światła prawdy muszą ustąpić w ‘ciemności zewnętrzne’. Dla nich, tak jak i dla świata, Krzyż Chrystusowy jest teraz kamieniem obrażenia i głupotą; natomiast dla wiernych poświęconych jest on ciągle ‘mocą Bożą i mądrością Bożą’” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 223).

 

Królowanie Jezusa od 1878 r. i Jego powrót w 1874 r. -      „Widocznie więc jedynym celem tego czynu Jezusowego było zaznaczyć równoległy punkt czasu w tem żniwie, kiedy Pan w rzeczywistości obejmuje swój królewski urząd, swą władzę i. t. d., to znaczy na wiosnę roku 1878 w trzy i pół roku po Jego wtórem przyjściu, na początku okresu żniwa, w jesieni 1874 roku” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 256).

„Wiara nasza, że Królestwo zaczęło się czyli weszło we władzę w kwietniu 1878 roku opiera się na tej samej podstawie co i nasza wiara w to, że Pan nasz zaczął być obecnym na ziemi w październiku 1874 roku i że w tym samym czasie rozpoczęło się żniwo” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 258). Patrz też s. 160.

 

Zmartwychwstanie wybranych w 1878 r. - „Podczas gdy zmartwychwstanie Kościoła musi zajść w czasie tego ‘końca’ czyli ‘żniwa’ (Obj. 11:18), to z drugiej strony całkiem rozsądną będzie rzeczą i zupełnie w zgodzie z Pańskim planem, jeżeli przyjmiemy, iż z wiosną roku 1878 wszyscy święci apostołowie i inni ‘zwycięzcy’ wieku Ewangelii, którzy spali w Jezusie, zostali wskrzeszeni do natury istot duchowych i uczynieni na wzór i podobieństwo ich Pana i Mistrza” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 257).

 

Odrzucenie Babilonu w 1878 r. - „Wskazuje to dalej, że teraz przyszło nagłe i bezlitosne odrzucenie Babilonu, a znikły na zawsze wszystkie łaski i nastąpił sąd - a takie właśnie odrzucenie miało nastąpić w 1878 roku” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 166).

 

Rok 1910 i jego znaczenie - „Daty Październik 1874 i Październik 1881 są akuratnemi, zaś 1910 chociaż nie znajduje się w Piśmie Świętym, to jednak możemy się spodziewać jakiegoś wydarzenia lub doświadczenia w Kościele przy końcu jego karyery” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 413).

 

1290 dni (Dn 12:11) - Od 539 r. do 1829 r. („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 83).

 

1335 dni (Dn 12:12) - Od 539 r. do 1874 r. („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 83).

 

2300 wieczorów i poranków (Dn 8:14) - Od 454 r. p.n.e. do 1846 r. („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 108-124).

 

Czasy ostateczne od 1799 r. - „W rozdziale 11 jest w szczególny sposób wyrażony czas bez daty, lub nazwy, zaś w rozdziale 12 są zaznaczone trzy okresy a mianowicie 1260, 1290, 1335 czyli dni prorocze, które współdziałają i utwierdzają daty podane w rozdziale 11, że początek Czasów ostatecznych rozpoczął się w 1799 roku” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 16-17).

 

Siódme tysiąclecie od 1873 r. - „Wskazują one, że od roku 1873 żyjemy już w siódmym tysiącleciu, że udzielona poganom władza panowania ‘Czasy Pogan’ zakończyła się w roku 1914, a przyjście Tego, który ma prawo do objęcia nowego panowania, przypada na rok 1874” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 345).

 

Adam przez 2 lata bezgrzeszny? - „Należy więc pamiętać, że rachuba chronologiczna zaczyna się od stworzenia Adama i że Adam i Ewa spędzili jakiś czas razem, zanim popadli w grzech. Jak długim był ten czas ich bezgrzesznego pobytu nie mamy informacji, ale przypuszczenie, że trwał dwa lata nie jest dalekie od prawdopodobieństwa” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 132).

 

Kwestionowanie natchnienia piramidy Cheopsa - „W ten sposób przedstawiamy tego ‘Świadka’, lecz spodziewamy się, że jego świadectwo natchnione tak samo będzie kwestionowane, jak i świadectwo Pisma Świętego, przez księcia ciemności, boga świata tego i przez tych, których umysły są zaciemnione na prawdę” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 362).

 

O piramidzie Cheopsa - „Z jakiego bądź punktu zapatrujemy się, to Wielka Piramida jest najznamienniejszym budynkiem na ziemi, lecz w świetle poszukiwań ostatnich trzydziestu dwóch lat otrzymano nowe rzeczy, godne zainteresowania chrześcijan, zajmujących się pilnem badaniem Słowa Bożego, ponieważ ona w znamienny sposób przedstawia zarysy Planu Bożego, zgodnego z nauką wszystkich proroków, a odnoszącego się tak do przeszłości, teraźniejszości jak i do przyszłości” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 356).

„Wielka Piramida dowodzi jednak, iż jest ona szpichlerzem doniosłych prawd, tak naukowych, jak historycznych i proroczych, a zarazem świadectwem zgadzającem się zupełnie z Pismem Świętym, wyrażając znaczniejsze zarysy prawd w pięknych i odpowiednich figurach. Nie jest ona bynajmniej dodatkiem do pisanego objawienia, bo ono jest doskonałem i zupełnem, nie potrzebującem żadnych dodatków, lecz jest bardzo mocnym świadkiem, potwierdzającym Plan Boży i każdy badacz może się przekonać i zauważyć harmonię z pisanem Słowem Bożym i że budowa Piramidy została uplanowaną i prowadzoną przez tę samą Boską mądrość i że w rzeczywistości miała się stać pomnikiem świadczącym o Panu Zastępów, o którym wspomina prorok Izajasz 19:19” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 357).

„Gdy wszystkie ludzkie plany i zamysły zawiodą i gdy ludzie dowiedzą się o swym grzesznym stanie i bezradności, wtedy poczną wołać o pomoc do Boga. Wtedy Jehowa okaże się wielkim Zbawicielem; bo przygotował Wielką Piramidę za świadka, ku przekonaniu świata o Swojej mądrości, przejrzeniu i łasce” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 359).

„Pytanie, które Pan Bóg stawia Hiobowi (38:3-7) dotyczące ziemi może być zastosowane do Wielkiej Piramidy i posłużyć jako ilustracya, która jest uważana, iż ona sama w sobie, przez swoje pomiary reprezentuje ziemię i Plan Boży odnoszący się do tejże ziemi. Ilustracya odnosi się do budynku i zdaje się, iż doskonale pasuje do kształtu Piramidy” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 361).

„Ten starożytny budynek, o którym wspomina Pismo Święte, nie możemy wątpić, iż jest ‘Świadectwem’ Pańskim w ziemi Egipskiej, i że zawiera w sobie świadectwo, które przyniesie chwałę Wszechmocnemu Bogu i wykaże, iż w zupełności zgadza się z pisanem Słowem Bożym” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 361-362).

„Kamienie Wielkiej Piramidy wołają pewnym i niewątpliwym tonem. Każdy cal tej wielkiej budowli wymownie świadczy o mądrości, mocy i łasce naszego Boga” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 429).

 

Plejady - „Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 364, 371.

 

„Walka Armagieddonu” - Tom IV

 

Armagedon rewolucją - „Wojna tego wielkiego dnia Boga Wszechmogącego będzie największą rewolucyą, jaka kiedykolwiek miała miejsce na świecie, ponieważ będzie jedną z tych, w których każda zasada niesprawiedliwości będzie płatną; ponieważ tak rzetelny będzie sąd względem narodów, jakoteż sąd względem istot indywidualnych...” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 676).

 

Wiedza o dniu i godzinie (Mt 24:36, Mk 13:32) - „Dla wielu słowa te zdają się znaczyć więcej, aniżeli one wyrażają: sądzą oni, że słowa te zamknęły na klucz wszystkie proroctwa biblijne, jak gdyby Pan nasz powiedział: ‘Nikt o tem nigdy nie dowie się’. - podczas gdy Pan mówił: ‘Nikt nie wie’, odnosząc się tylko do osób, które go słuchały, - dla których nie mogły być jeszcze wyjawione dokładnie czasy i chwile. Któż może wątpić, że ‘aniołowie niebiescy’ i ‘Syn’ nie wiedzą teraz jasno o sprawach, które tak blisko są kompletnego wypełnienia?” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 748).

 

Pokolenie roku 1780, 1833 i 1878 (Mt 24:34) oraz królowanie Jezusa od 1878 r. i ‘dzień gniewu’ od 1874 r. - „Grecki wyraz genea może oznaczać zupełnie dobrze stulecie lub generacyę (jak też przełożony jest w języku angielskim, a generacya obejmuje sto lat obecnie), która w życiu Mojżesza liczyła sto dwadzieścia lat. (Moj. 6:3). Licząc sto lat od roku 1780, od daty pierwszego znaku, otrzymamy rok 1880, a według naszego zrozumienia każdy przepowiedziany szczegół wypełnił się w tym okresie; - ‘żniwo’, czyli zbieranie zaczęło się w październiku 1874 roku; organizowanie Królestwa i objęcie przez Pana wielkiej władzy Królewskiej zaszło 1878 r., w kwietniu, a czas ucisku, czyli ‘dzień gniewu’, jaki zaczął się 1874 roku, a zakończy się po roku 1915. Podobnie i wypuszczenie gałęzi przez drzewo figowe. Kto woli może bez sprzeczności powiedzieć, że można wiek zacząć liczyć tak dobrze od ostatniego znaku, czyli od spadania gwiazd, jak również od pierwszego znaku, czyli od zaćmienia się słońca i księżyca; a wtedy stulecie zaczynające się od 1833 roku będzie jeszcze dalsze od zakończenia się. Wielu ludzi żyje, którzy byli świadkami spadania gwiazd. Ci, co idą wraz z nimi w świetle obecnej prawdy nie wyglądają rzeczy będących już, jako mających przyjść, lecz czekają na dokonanie się spraw będących już w toku. Czyli wobec tego, iż Mistrz powiedział nam ‘Gdy ujrzycie to wszystko’ i jeśli między znakami wyliczono ‘znamię Syna Człowieczego na niebie’ i wyrastanie gałęzi drzewa figowego, oraz zgromadzenie ‘wybrańców’, to czy nie będzie bardziej odpowiedniem uważać wyrażenie ‘wiek’, jako przeciętny wiek życia ludzkiego, od 1848* do 1914 - 36 1/2 lat - czyli przeciętny wiek dzisiejszych ludzi” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 747-748). [* - rok 1848 jest błędem drukarskim, powinno być 1878 na co wskazuje okres 36,5 lat tzn. 1878-1914; por. też tekst ang.]

 

Zebranie wybranych z klasy niebiańskiej w latach 1874-1914 lub 1878-1918 - „Widzieliśmy, że okres obecności naszego Pana od 1874 do 1914, (względnie od 1878 do 1918) był ‘żniwem’, przeznaczonym na zebranie reszty członków, mających stanowić Oblubienicę, a przy końcu na czas ucisku i obalenie obecnych systemów, w przygotowaniu na nowe królestwo” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 762-763).

 

Od 1874 r. ‘dzień pomsty’ - „Ale w naszych poprzednich studyach (Tomy II i III) widzieliśmy, że Bóg wyznaczył odpowiedni czas na każdy szczegół swojego planu i że jesteśmy nawet dziś w tym ‘dniu pomsty’ który miał trwać przeszło 40 lat, a zaczął się w październiku 1874 r. i zakończy się bardzo szybko” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 683).

 

Powrót Jezusa w 1874 r. - „Nasz Pan, postanowiony Król, jest już obecnym od Października R. P. 1874, według świadectwa proroków, dla tych, co mają uszy ku słuchaniu” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 767).

 

Czas końca od 1799 r. i upadek papiestwa - „Papieskie państwo (i większość poszanowania u ludzi dla ogółu kościelnictwa) jak to już wykazano (Tom III, strona 40) zostało złamane z początkiem ‘Czasu Końca’ 1799, a chociaż następny proces zniszczenia był powolny, a nawet od czasu do czasu były objawy widocznego uzdrowienia, co nigdy nie było bardziej widoczne jak w czasie obecnym, to jednak zapewnienie ostatecznego zniszczenia Papiestwa jest nieubłagane, a jego śmiertelna walka będzie bardzo gwałtowna” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 61).

 

Okup za Adama - „Ogłosił On wszystkim, że śmiercią Swoją na Kalwaryi odkupił nie tylko Adama, i jego potomstwo, ale także i jego królestwo, ziemię...” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 780).

 

Jezus wszechmogący (Ap 11:17)? - „Dziękujemy Tobie, Panie Boże Wszechmogący, któryś jest, i któryś był, i który przyjść masz! żeś wziął moc swoje wielką, i ująłeś królestwo. [Reprezentowany w Chrystusie - ‘Wszystkie rzeczy są od Ojca’ i ‘wszystkie rzeczy są przez Syna’ Jego chwalebnego reprezentanta] (...) Obj. 11:17, 18” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 769).

 

Plejady - „Północ jest w kierunku grupy Plejad, niebieskiego centrum wszechświata, przypuszczalnej siedziby boskiego cesarstwa” („Walka Armagieddonu” 1919 s. 801).

 

„Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” - Tom V

 

Jezus Bóg w ciele - „Nigdy nie było, nigdy nie będzie i nigdy nie mogło być lepszego i zupełniejszego objawienia Boga ludziom, jak w osobie Chrystusa Pana; bo On ‘stał się ciałem,’ był ‘Bogiem objawionym w ciele.’ (1 list do Tym. 3:16)” („Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” 1920 s. 84).

 

Boska i najwyższa natura Chrystusa - „Jego zmartwychwstanie, nietylko przywróciło Go do duchowej natury, lecz w dodatku otrzymał wyższą naturę. Ojciec Niebieski za Jego wierność uczynił Go uczestnikiem Boskiej natury, najwyższej ze wszystkich duchowych natur, - posiadającą nieśmiertelność” („Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” 1920 s. 93).

 

Cześć i uwielbienie dla Jezusa - „możemy właściwiej i więcej czcić i miłować Wszechmogącego Boga, podczas gdy nie odejmiemy nic ze czci i miłości, jaką uwielbiamy naszego Pana i Zbawiciela Jezusa Chrystusa, w którym widzimy obraz Niebieskiego Ojca...” („Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” 1920 s. 35).

 

Krzyż - „Kropienie krwią przed i na ‘Ubłagalni’ było czynione w kształcie krzyża, którego wierzch rozpoczynał się na ‘Ubłagalni’. To jest przedstawione w opisie; „‘Wziąwszy ze krwi cielca onego; kropić będzie palcem swym na Ubłagalni ku wschodowi (ku ‘Zasłonie’); także przed Ubłagalnią (na poprzek, z frontu)” („Cienie Przybytku ‘lepszych ofiar’” s. 72; zawarte w „Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” 1920).

„Nasz Najwyższy Kapłan, Jezus Chrystus, przeszedł poza rzeczywistą ‘Drugą Zasłonę’, gdy umarł na krzyżu...” („Cienie Przybytku ‘lepszych ofiar’” s. 99; zawarte w „Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” 1920).

 

Zniesienie różnicy płci - „Jak w przyszłym wieku będzie zniesioną różnica płciowa odnośnie mężczyzny i niewiasty, tak podobnież będzie między Chrystusem i Kościołem - gdy tenże będzie uwielbiony, wszelka żeńskość będzie usuniętą...” („Cienie Przybytku ‘lepszych ofiar’” s. 115; zawarte w „Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” 1920).

 

Metoda wyliczenia ilości członków drugiej klasy niebiańskiej (Lewici) - „Spoglądając wstecz na figury w Zakonie znajdujemy, że tam było 8,580 Lewitów przeznaczonych do sprawowania figuralnych posług, podczas gdy tylko pięciu kapłanów było naznaczonych do sprawowania figuralnych ofiar (4 ks. Moj. 4:46; 2 ks. Moj. 28:1). Bardzo możebne, że to, również jak i wiele innych zarysów ‘cieni’ było zamierzonych, by wyobrażały stosunek ludzi usprawiedliwionych przez wiarę w Jezusa Chrystusa do tych, którzy ofiarowali samych siebie, jako żywą ofiarę. (...) A gdy jeszcze wspomnimy, że dwóch kapłanów z liczby pięciu było straconych przez Boga, co w figurze przedstawia Wtórą Śmierć niedbałych i niewiernych kapłanów, to stosunek będzie ten, że wypada trzech Kapłanów na 8,580 Lewitów, czyli jeden Kapłan na 2,860 Lewitów” („Cienie Przybytku ‘lepszych ofiar’” s. 135-136; zawarte w „Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem” 1920).

[Ta metoda: 3 kapłanów - 8560 lewitów, a 144.000 kapłanów - x lewitów, pozwoliła wyliczyć liczbę lewitów na 411.840.000 [tzw. Wielka Kompania], co zrobiono w „Dokonanej Tajemnicy” 1925 s. 120]

 

„Nowe Stworzenie” - Tom VI

 

Niedziela dniem Pańskim i Wielkanoc - „Ale właściwe święcenie pierwszego dnia w tygodniu ma swój początek na długo przed czasami Konstantyna - nie jako obowiązek, lecz jako dowolne, będące przywilejem. Sam fakt, że Pan nasz zmartwychwstał w pierwszym dniu tygodnia, wystarczał, aby dzień ten był święcony przez Jego wyznawców, jako dzień oznaczający odżycie ich nadziei. Ale oprócz tego dodano fakt, że w dniu Jego zmartwychwstania Pan spotkał się ze swymi wiernymi i wyjaśniał im Pismo Święte, o którem to błogosławieństwie pisze jeden z apostołów...” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 470).

„A o ile nam wiadomo, prawie wszystkie objawienia się naszego Pana przed oczami braci miały miejsce w pierwszym dniu tygodnia. Nic więc dziwnego, że bez żadnego rozkazu Pana lub apostołów pierwotny Kościół przyjął zwyczaj zbierania się razem w pierwszym dniu tygodnia, na pamiątkę tych radości, jakie spadły na wiernych przez zmartwychwstanie Pańskie, oraz na pamiątkę tej chwili, kiedy to serca ich pałały w nich, gdy Pan otwierał przed nimi Pisma Św. Co więcej, wierni zaczęli obchodzić pamiątkę ‘łamania chleba’ wspólnie w pierwszym dniu tygodnia, - nie jako Wieczerzę Świętą Przejścia, czyli jako Wieczerzę Pańską, lecz jako pamiątkę tych błogosławieństw z Emaus, kiedy Pan łamał z nimi chleb, a oczy ich otworzyły się i poznali Go” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 471).

„Każda pamiątka zmartwychwstania Pańskiego będzie drogą dla ludu Pańskiego i dla tych, którzy właściwie pojmują sprawę, każda niedziela jest Wielką Niedzielą, ponieważ każda niedziela jest pamiątką zmartwychwstania Pańskiego” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 592).

 

Tt 2:13 i wielki Bóg Chrystus - „czekając ‘onej błogosławionej nadziei, i objawienia chwały wielkiego Boga [Pana naszego i Zbawiciela Jezusa Chrystusa],’ który przemieni ciało nasze podłe, aby się podobne stało chwalebnemu ciału jego.’ Do Tyt. 2:13; Do Fil. 3:21.” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 836-837).

 

Lata 1910-1912 i 1914 - „Według naszego spodziewania początek czasu wielkiego ucisku wkrótce nadejdzie, gdzieś pomiędzy rokiem 1910 a 1912 - a najbardziej zacznie się srożyć przy końcu ‘Czasów Pogan’, w październiku 1914 r.*

* Uwaga od Wydawnictwa: - Słowa te były pisane w roku 1904 a także w drugim tomie, pisanym w roku 1889. Wypełniły się one dokładnie w czasie między 1910 a 1912 r., kiedy Rosya zmobilizowała armię swą na granicach Austryi...” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 718).

 

Formuła chrzcielna - „Bracie Janie [lub jakie inne imię Chrześcijańskie] w Imię Ojca i Syna i Ducha świętego, z tego upoważnienia ja ciebie chrzczę w Chrystusa” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 561).

 

Zbędne powtarzanie chrztu zanurzeniowego - „Ponieważ prawdziwe znaczenie chrztu było przez długi czas zakryte, dostajemy wiele zapytań od tych, którzy byli już zanurzeni we wodę, co do skuteczności ich chrztu przez wodę i czy właściwą rzeczą byłoby powtórzenie symbolu. Nasza odpowiedź brzmi, że symbol nie potrzebuje powtórzenia i że odtąd nie miałby znaczenia i wartości jako tylko zwyczajnej kąpieli, o ile nie jest następstwem zupełnego poświęcenia na śmierć i każdy musi zdecydować czy został posłusznym temu świadectwu” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 561).

 

Służba wojskowa - „Jednakoważ możemy być zmuszeni do służby wojskowej bez względu na to czy głosujemy, czy nie; jeżeli będą tego od nas wymagać, musimy być posłuszni obecnym władzom, uważając, że skoro Pan pozwolił na przymusową służbę wojskową, to może On obrócić to na nasze i innych dobro. W takim wypadku możemy bez uchybienia sobie objaśnić nasze stanowisko odnośnym urzędnikom i poprosić o przydzielenie nas do korpusu medycznego lub oddziału szpitalnego, gdzie nasza służba może być użyteczną ze spokojem naszego sumienia. Ale choćby nas zmuszono do służby na linii bojowej i kazano nam strzelać, nie mogą nas zmusić do strzelania w naszych bliźnich” („Nowe Stworzenie” 1919 s. 736-737).

 

„Dokonana Tajemnica” - Tom VII

 

Jezus Bogiem Wszechmogącym - „Który jest i który był, i który przyjść ma, On Wszechmogący. [Ap 1:8] - Od chwili zmartwychwstania datuje się poselstwo ‘Dana Mi jest wszelka władza na niebie i na ziemi’ (Mt 28:18). Z tego wynika, iż dopiero od tej pory Jezus mógł być nazwany Wszechmogącym. - Z. 93-115” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 16).

„Mówiącego: Zaiste, Panie, Boże Wszechmogący. [Ap 16:7] - Pan Jezus. - Obj. 1:8; Jan 5:22; Mat. 28:18” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 287).

 

Jezus Alfą i Omegą - „I rzekł mi: [Stało się]. Jam jest Alfa i Omega początek i koniec. [Ap 21:6] - ‘Upodobało się Ojcu niebieskiemu, aby Błogosławiony, Jednorodzony Syn Jego, dokonał całego programu odkupienia i restytucji, aby na wieki stał się Towarzyszem i Przedstawicielem Ojca, przez którego wszystkie rzeczy będą trwać, tak jak On był jedynym, przez którego wszystkie rzeczy były stworzone, które są stworzone’ - Z.’01-201; Obj. 1:8; 22:13” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 378-379).

 

Jezus Bogiem Prawdziwym z 1J 5:20 - „To mówi On Święty i prawdziwy. [Ap 3:7] - Bezpośrednio odnosi się to do Chrystusa (1 Jana 5:20)” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 55).

 

Jezus Bogiem - „Tak jak utrzymujemy człowieczeństwo Jezusa, podobnież na równo utrzymujemy Boskość Chrystusa” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 64).

 

Jezus papieżem - „Bo jest Panem panów i Królem królów. [Ap 17:14] - Ma całą sytuacyę w doskonałej kontroli - jest rzeczywistym papieżem. - 1 Tym. 6:15; Obj. 19:16” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 321-322).

 

Michał papieżem - „I stała się bitwa na niebie. [Ap 12:7] - Pomiędzy dwiema kościelnymi władzami, pogańskim Rzymem i papieskim Rzymem.

Michał. - ‘Który jako Bóg’, papież. - B 307; C 58

I Aniołowie jego. - Biskupi...” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 225).

 

Natchnienie VII tomu - „Tłumaczenie ksiąg Objawienia i Ezechyjela, zawarte w tej książce, są od Boga pokierowane...” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 697).

„Pan interesuje się i bierze odpowiedzialność za kompletną seryę WYKŁADÓW PISMA ŚW., których ostatni tom specyalnie przedstawia cechy prasy (Obj. 14:18-20)” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 352).

 

O zmianach dat w II tomie - „Data przedstawiona w komentarzu na Obj. 2:1. dowodzi, że zdobycie Judzkiej ziemi nie było zupełnem, aż w dniu święta Wielkanocy R. P. 73 i że w świetle powyższych pism okazuje się, że na rok 1918 na wiosnę sprowadzi ucisk większy aniżeli ten, jaki był w jesieni roku 1914. Przejrzyj ponownie porównanie Dyspensacyi w Wykładach Pisma Św. tom II, str. 276 i 277; zmień 37 na 40, 70 na 73 i 1914 na 1918 i wierzymy, że to jest akuratnem i wypełni się ‘w wielkiej mocy i chwale.’ (Marka 13:26). Nie było możebnem przewidzieć, czy nasz Pan miał na myśli rok 70, czy rok 73, który nam miał służyć za wskazówkę odnośnie końca państwa Żydowskiego, aż dopiero po Październiku roku 1915” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 69-70).

 

Russell poznaje Barboura i powrót Jezusa w 1874 r. - „Pojęliśmy, że istota duchowa [Jezus] może być obecna a jednak niewidzialna dla ludzi... Wkrótce po doznanym zawodzie w 1874 pewien czytelnik gazety Zwiastun Poranka (...) zauważył coś, co zdawało mu się dość dziwnem, a mianowicie, że w Ew. Mateusza 24:27,37,39 użyty jest wyraz grecki parousia, obecność, zaś w zwykłym wydaniu ten wyraz jest przetłumaczony, przyjście, zatem jest widoczne, że greckie wyrażenie jest właściwszem (...) Zapłaciwszy Mr. Barbour’owi koszta podróży poprosiłem go, by mnie odwiedził w Philadelphii, (gdzie byłem zajęty w interesie podczas lata 1876 r.) i jeżeli możebne, by pokazał mi na podstawie proroctw Pisma Św., że rok 1874 jest początkiem czasu Obecności Chrystusa i Żniwa. Barbour przyjechał, a wykazane proroctwa zadowolniły mnie” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 61).

 

Zmartwychwstanie w 1878 r. - „jak Chrystus został wzbudzony ze śmierci w R. P. 33, tak śpiący święci będą wzbudzeni w 1845 lat później, na wiosnę 1878 roku” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 139).

 

Odrzucenie Babilonu w 1878 r. - „Wyrażenie ‘Upadł Babilon’ znaczy że pewnego czasu przyjdzie zupełne i nagłe odrzucenie Babilonu, że ustanie dla niego wszelka łaska, a nastąpią same sądy - takie odrzucenie przyszło już w 1878” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 325).

 

Upadek Babilonu w 1918 r. - Wobec tego, że R. P. 73 był świadkiem kompletnego obalenia nominalnego naturalnego Izraela w Palestynie więc w równorzędnym roku 1918 powinniśmy się spodziewać kompletnego obalenia nominalnego duchowego Izraela, czyli upadku Babilonu. (Obj. 18.) Pastor Russell rzekł wówczas: ‘Całkiem słusznie. Właśnie to nastąpi’.” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 152).

 

Upadek Babilonu w 1925 lub 1931 r. - „wszystkie fazy upadku Babilonu nie prędzej się dokonają, aż upłynie dziesięć i pół roku od jesieni 1914 r.” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 213).

„wszystkie fazy upadku Babilonu nie prędzej się dokonają, aż upłynie dziesięć i pół roku od jesieni 1920 r.” („Dokonana Tajemnica” ed. ok. 1926 [duży format] s. 66).

 

Królestwo w Palestynie w 1925 r. - „Niech będzie co chce, ale widocznem jest, że założenie Królestwa w Palestynie prawdopodobnie nastąpi w roku 1925, w dziesięć lat później, aniżeli obliczaliśmy początkowo. (...) Jasnem jest, że godzina bólów Nominalnego Syonu przypada na Wielkanoc 1918 r. (...) Będzie to 7 lat przed rokiem 1925. W tym czasie można napewne sądzić, że upadli aniołowie zaatakują umysły wielu osób z nominalnego kościoła, doprowadzając ich do bardzo niemądrego postępowania i sprawią, że osoby te zginą z rąk zbuntowanych mas ludowych, które następnie czeka taki sam los. Obecna wielka wojna światowa jest niewątpliwie dziełem tych złych duchów, a kajzer nie jest tylko jednym władcą, opętanym przez złe duchy, jak to kiedyś wykaże historya” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 151).

 

Zabranie do nieba w 1918 r. - „Nasze zatem przedstawienie jest, że uwielbienie Maluczkiego Stadka nastąpi na wiosnę 1918 roku i to będzie pół drogi między zakończeniem Niebieskiej Drogi w roku 1921”. („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 72, 75).

 

Królestwo w mocy w 1931 r. - „Czas ustanowienia Królestwa w mocy jest wskazany jako ‘czternastego roku po uderzeniu miasta’ (Chrześcijaństwa) - czyli w trzynaście lat po roku 1918, to jest 1931. Ezech. 40:1” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 664).

 

Zmartwychwstanie Żydów w 1980 r. - „W tym względzie mamy słowa naszego Pana, który powiedział, że gdy ujrzycie te rzeczy, wiedzcie, ‘iż się zbliżyło Królestwo Boże’ i że ‘zbliża się zbawienie nasze.’ (Łuk. 21:25-36; Marka 13:27-30). Jest możebne, iż w roku 1980 zajdzie powstanie ze śmierci całego Cielesnego Izraela. Jest to 70 lat od czasu, gdy Pastor Russell w 1910 roku wydał wielkie świadectwo Żydom w New Yorku w wielkim budynku Hippodromie” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 70).

 

Tysiąclecie od 1874 r. - „Telabib [Ez 3:15] przeto reprezentuje początek nowej ery, zaranie czasów Restytucyi - Tysiąclecia. Tysiąclecie (Obj. 20:3, 4, 7) rozpoczęło się od roku 1874, wraz z powrotem naszego Pana. Było to około tego czasu, gdy Pastor Russell przyszedł do Chrześcijan z lepszem wyrozumieniem Biblii, ‘z widzeniem Bożem’” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 430).

 

Znaki potwierdzające Nowy Dzień od 1874 r. - „Z pośród sławnych rzeczy Nowego Dnia, bez wyjątku odkrytych począwszy od roku 1874, są maszyny do rachowania, aeroplany, aluminium, antyseptyczna chirurgia, sztuczne farby, automatyczne spoidła wagonów, automobile, drut kolczasty, bicykle, karborundum, kasy do registrowania, celluloid, szkoły korespondencyjne, separatory do mleka, odkrycie wnętrza Afryki, pługi dyskowe, Boski Plan Wieków, dynamit, elektryczne koleje, elektryczne spajanie metali, gotowanie bez ognia, gazowe motory, maszyny żniwiarskie, gaz świetlny, indukcyjne motory, linotypy, maszyny do zapałek, monotypy, kinematograf, biegun Północny, kanał Panamski, pasteuryzacya, sygnały kolejowe, promienie Roentgena, maszyny do szycia butów, proch bezdymny, biegun południowy, submaryny, radium, drapacze nieba, koleje podziemne, mówiące maszyny, telefony, maszynki do pisania, i telegraf iskrowy. - Ezech 43:2; Jan 1:9; Mat. 25:31; Tytus 2:13” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 325).

 

Niektóre ważne daty - Jesień 4127 prz. Ch. - Upadek Adama.

Jesień 1874 R. P. - Wtóre Przyjście Chrystusa.

Wiosna 1878 R. P. - Łaska dla Żydów i dla świętych, którzy zasnęli.

Jesień 1914 R. P. - Koniec czasów Pogan.

Jesień 2875 R. P. - Zupełność Restytucyi.

Jesień 2914 R. P. - Panowanie przywrócone rodzajowi ludzkiemu („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 68).

 

1260 dni (Ap 11:3) - Od 539 r. do 1799 r. („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 207).

 

3,5 czasu tj. 1260 dni (Ap 12:6, 14) - Od 539 r. do 1799 r. („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 225, 229).

 

Wylanie Ducha Św. po wielkim ucisku - „W oznaczonym czasie kiedy nadzieje chrześcijaństwa zostaną zupełnie zniszczone w czasie ucisku, powstanie ‘szum’, jakby nadchodzącego wiatru powtórnych Zielonych Świątek, szum wylewanego Ducha Świętego ‘na wszystkie ciało’. Wyleje się Duch Święty na całe chrześcijaństwo, gdzie ludzie oczekiwać będą na to wśród modłów i podniosłego nastroju” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 645).

 

Piramida Cheopsa aniołem - „A drugi Anioł. [Ap 14:15] - Świadek Pański w ziemi egipskiej. (Izajasz 19:20) (...)

Zapuść sierp swój. a żnij, gdyż tobie przyszła godzina, abyś żął. - Wielka Piramida potwierdza naukę Biblijną, że nadszedł czas żniwa” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 269).

„I usłyszałem drugiego od ołtarza. [Ap 16:7] - ‘Ołtarz Pański w pośród ziemi Egipskiej’ (Izaj. 19:19) w czasie wylania tych plag na pozafiguralnych egipcyan, jest Wielką Piramidą, omówioną w oddzielnej części tomu III” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 287).

 

O Russellu - „Prywatnie przyznawał, że wierzył, iż go Bóg powołał od urodzenia” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 59).

„Bóg powołał Jezusa (Dawida), umiłowanego (Jer. 23:4, 5; Jan 10:11) i Pastora Russell’a jako wiernego i mądrego pasterza, któryby brał ze spichlerza Biblijnego prawdy nowe i stare i nimi karmił owce” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 624).

„Czoło jest symbolem mądrości. Człowiek z wysokim czołem, jakie miał Pastor Russell, jest nadzwyczaj inteligentnym” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 426).

„Usłyszał także o sposobie objawienia działalności Ducha Świętego, ‘głos grzmotu wielkiego’, i został napełniony nim w takiej mierze, jak żaden inny Chrześcijanin, prócz Apostołów” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 429).

„Dla Ezechiela i dla największego kaznodziei naszych czasów, przyszło wezwanie do mowy, kiedy sam Jehowa dał im Swego Ducha...” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 424).

„Głosem jakoby wielu wód, odbijającym się echem po całym świecie, mówił Pastor Russell; niebawem a ludzie dowiedzą się, że Prorok (nauczyciel) był pośród ich” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 420).

„pomiędzy ziemskich istot posłaniec Laodycejskiego Kościoła stał się zacniejszym nad innych, że sługą owym wiernym i roztropnym był - Charles Taze Russell [por. Mt 24:45 i Ap 3:14]. Ze względu na fakta zaznaczone czy nie jest dziw, że Pan nie zezwolił mu na wydanie siódmego tomu. Lecz faktem jest, że on go pisał. Książka ta może być właściwie nazwaną pośmiertnem wydaniem pism Pastora Russell’a” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. V-VI).

„Mąż z kałamarzem” z Ez 9:11 („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 473).

„Anioł siódmy. [Ap 11:15] - Pastor Russell” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 215).

„A drugi Anioł. [Ap 14:17] - Sam Pastor Russell, w końcowym czasie okresu żniwa” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 270).

„Ale wierząc silnie, że ‘praca jego pójdzie za nim’, utrzymujemy, że nadzoruje on, z rozkazu Pańskiego, tę pracę, która ma być jeszcze spełniona” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 305).

„Może to oznaczać, że przy końcu tego Wieku Ewangelii, kiedy klasa Jana, jako cały Kościół, ujrzy odsłonięty Boski Plan, między niektórymi jej członkami powstanie dążność do oddawania zbytniej czci temu, którego Pan użył do udzielenia im Boskiego światła, obecnie obowiązującego” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 399).

 

Plaga z Ap 22:18 to czytanie tomów - „Przyda mu też Bóg plag opisanych w tej księdze. [Ap 22:18] - Kara jego będzie taką, że kiedy powstanie z grobu w czasie restytucji, będzie musiał przeczytać siedem tomów Wykładów Pisma Św., aby cała sprawa wyjaśniła się w jego umyśle” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 403).

 

Plaga myszy i wszy (Ap 16:2) to stare publikacje Towarzystwa Strażnica - „Tutaj dobrze będzie objaśnić plagi myszy i wszy. Pierwsza zdaje się wyobraża Stary Kwartalnik Teologii, który wszędzie wciskał się do królestwa Faraona, ale który z woli Pańskiej nagle zupełnie zamarł. Ta druga plaga zdaje się wyobraża Miesięcznik Badaczy Biblii. Nie mamy powiedziane, że plaga wszy zakończyła się, a nawet jeszcze teraz Egipcyanie (ludzie światowi), Faraon (dyabeł) i jego czarownicy (kler) skrobią się wiele razy po głowie, nie wiedząc co zrobić z plagą, której nie potrafią naśladować” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 284-285).

 

Tom I Russella aniołem z Ap 14:6 - „I widziałem [drugiego] Anioła. [Ap 14:6] - Boski Plan Wieków, Tom I Wykładów Pisma Św.” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 263).

 

Tom VII aniołem z Ap 17:1 - „I przyszedł jeden z siedmiu Aniołów. [Ap 17:1] - Tom VII Wykładów Pisma Św.” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 309).

 

Tomy Russella (I-VII) aniołami z Ap 16:1 - „Mówiący siedmiu Aniołom. [Ap 16:1] - Siedm tomów Wykładów Pisma Św.” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 283).

 

Tomy Russella (I-VII) aniołami i plagami z Ap 15:1 - „To jest siedm Aniołów. [Ap 15:1] - Siedm tomów Wykładów Pisma Św.

Mających siedm plag ostatecznych. - Siedm tomów Wykładów Pisma Św. stanowią razem trzecie i ostatnie biada wylane na papiestwo” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 275).

 

Towarzystwo Strażnica aniołem z Ap 14:18 - „Potem drugi Anioł. [Ap 14:18] - Zainkorporowane ciało, zorganizowane przez Pastora Russella dla dokończenia tej pracy” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 270).

 

Łańcuch z Ap 20:1 to nauki VII tomu - „I łańcuch wielki w ręce swojej. [Ap 20:1] - PRAWDA zawarta w siódmym tomie WYKŁADÓW PISMA ŚW. Ten łańcuch został spojony, ogniwo po ogniwie, przez okres czterdziestu lat. Każdy tom sprawiał coraz pewniej, że stare systemy nie mogą mieć nadziei utrzymania się” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 357).

 

Jeździec na białym koniu (Ap 6:2) - „Biskup Rzymski, embryon papieża, osobowy przedstawiciel Szatana” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 124).

 

Znak Taw (Ez 9:4) - ”’Taw’ jest dwudziestą drugą literą Żydowskiego alfabetu, która miała kształt krzyża (+). Czoło wyobraża umysł (Obj. 7:3; 14:1). Głównym dziełem Pastora Russell’a było głębokie wyrycie na umyśle tych, co mieli uszy ku słuchaniu, nauki dotyczącej krzyża ofiary Chrystusa” „Dokonana Tajemnica” 1925 s. 471).

 

Ilość zbawionych z klasy ziemskiej - „Jeżeli pomnożymy ilość kwadratowych stajan w mieście przez 144, miar człowieczych, czyli 144,000,000 przez 144, otrzymamy 20,736,000,000, czyli przypuszczalna ilość klasy owiec przy końcu wieku Tysiąclecia” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 385).

„Skoro liczba oblubienicy Chrystusowej wynosi 144,000 rozsądnie jest przypuszczać, że każdy członek tej klasy będzie miał 144,000 ludzi do zaopiekowania się nimi, czyli 144,000 razy 144,000 równa się 20,736,000,000 (...), co widocznie jest liczbą osób, które będą potrzebowały opieki. 144,000 będzie ogromną armią dla każdego członka klasy oblubienicy; widzimy więc, że praca wielkiej kompanii jest tu konieczną” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 162).

 

Policja w Królestwie - „Wielka kompania będzie niejako policyą, pilnującą wszystkich ludzi” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 166).

 

Ilość członków drugiej klasy niebiańskiej - „Liczba Wielkiej Kompanii najwidoczniej przeniesie sto milionów. 4 ks. Mojż. 4:46-48 i 2 ks. Mojż. 28:1 wykazują atoli, że jeden kapłan przypadnie na 2,860 Lewitów, co dałoby liczbę Wielkiej Kompanii mniej więcej około 411,840,000 osób” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 119-120).

 

Cztery klasy zbawionych - „Pismo Św. wykazuje dwa rodzaje niebiańskiego zbawienia i dwa stopnie ziemskiego zbawienia. (...) Maluczkie Stadko, czyli ci, którzy zasiądą z Chrystusem na Jego tronie; następnie Wielka Kompania, która stać będzie przed tronem, mając w ręku palmę męczeństwa, ale nie mając korony chwały; potem święci Starego Testamentu, praojcowie żydowscy, Abraham, Izaaka, Jakób, Daniel i inni, którzy zostaną książętami na całej ziemi i wreszcie świat ludzkości, który będzie składał się z poddanych Królestwa, podległych rządom świętych Starego Testamentu. Ta sama nauka wypływa z podzielenia Lewitów na cztery obozy, z których każdy położony jest z innej strony Namiotu Zgromadzenia” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 158).

 

Sześć klas zbawionych - „W Królestwie będzie kilka różnych klas, według stopnia wiary w wiekach przed ustanowieniem Królestwa.

Kapłanami będą członkowie uwielbionego Maluczkiego Stadka (...) Ci będą uczestnikami ‘Boskiej natury’. (...)

Pozaobrazowi Lewici (Wielka Kompania) będą natury podobnej do anielskiej, gdyż podczas Wieku Ewangelii także zostali spłodzeni z Ducha Świętego, i byli synami Bożymi (...)

Święci Starego Testamentu (Książę), którzy w Żydowskim Wieku byli wiernymi aż do śmierci z pośród bardzo trudnych doświadczeń wiary (Żyd. 11), podczas tysiąclecia będą posiadali doskonałą ludzką naturę i będą widzialnymi rządcami rodzaju ludzkiego na ziemi (...)

Słudzy miasta będą doskonałej ludzkiej natury, zatrudnieni w różnych departamentach światowego rządu. Ci będą wzięci z pośród rodzaju ludzkiego. Niektórych Pismo Św. nazywa sługami a niektórych synami Świętych Starego Testamentu (...)

Ludźmi Królestwa nasamprzód będą zmartwychwstali Żydzi, postępujący naprzód w Tysiącleciu, lecz którzy w minionych wiekach nie byli poświęceni Bogu i daleko oddaleni od Niego (...)

‘Cudzoziemcami’ będą zmartwychwstałe biliony rodzaju ludzkiego oczyszczone krwią okupu Chrystusowego, nie Żydzi, którzy dostąpiwszy obrzezki serca i oczyszczenia sumienia przez krew Jezusową, narodzeni będą do takich samych warunków jak Żydzi. Żaden z cudzoziemców nie będzie miał bezpośredniego udziału w służbie Bożej...” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 671-672).

 

Niebo dla książąt po Tysiącleciu - „Jeżeli ziemia ta ma być dana Abrahamowi i jego potomkom, a potem, pozostawiona jego nasieniu i ogółowi ludzkości, to można przypuszczać, że święci Starego Testamentu przejdą potem do duchowej natury” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 370).

„Jest to brama spłodzenia z ducha dla wszystkich spłodzonych klas (Z. ‘05-267; Ezech. 46:1). Święci Starego Testamentu będą mieli swoje stanowisko w tej bramie, w Chrystusie, przy samych wewnętrznych drzwiach ganku po wypełnieniu wszystkich warunków, kwalifikujących ich do wejścia w duchową naturę podczas Tysiąclecia, siódmego dnia Bożego (Sabatu) i dnia Nowego Przymierza (nowiu księżyca)” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 682).

poprzednia część

Powrót do strony głównej
Powrót początku artykułu
facebook
Opracował: Piotr Andryszczak
© 2007-2024