![]() | ![]() | |
Czy Bóg jest wszechwiedzący
według Towarzystwa Strażnica? Towarzystwo Strażnica
niby naucza o „wszechwiedzy” Boga, ale równocześnie
wprowadziło, prawdopodobnie w roku 1951, naukę o „selektywnym
posługiwaniu się przewidywaniem” przez Niego. Z tym, że te
konkretne określenie pojawiło się znacznie później,
bo dopiero w roku 1970 (w polskiej publikacji w roku 1972). Nam trudno
pogodzić te dwie wykładnie, ale Świadkom Jehowy widocznie
łatwo, skoro je obie akceptują. Zadziwić nas może np. fakt,
że stawiają oni zarzut Jezusowi, że „nie zna dnia i
godziny” (Mt 24:36), a równocześnie uważają,
iż Bóg nie wiedział, że Adam zgrzeszy! Możemy się o tym
przekonać czytając Pytanie
czytelnika z roku 1951, w którym również napisano o ‘niewiedzy’
Boga na nasz temat. Oto te słowa: „Bóg nie podejmuje teraz swego
przewidywania o tym, czy my jako poszczególne jednostki będziemy
mieli powodzenie w naszym biegu czy też nie...” (Strażnica Nr
15, 1951 s. 14 [ang. 01.01 1951 s. 32]). A oto wspomniane słowa o Adamie i
‘niewiedzy’ Boga o jego przeszłym grzechu z jednej z nowszych
publikacji: „Czy zatem Bóg przewidział
lub wręcz zaplanował grzech Adama oraz zgubne następstwa
tego występku dla rodzaju ludzkiego? Bynajmniej, a wynika to
chociażby z powyższych rozważań. Co więcej, gdyby
Bóg przewidział to wszystko, stałby się inicjatorem
grzechu już podczas stwarzania człowieka i tym samym
ponosiłby odpowiedzialność za całe zło
i cierpienie ludzi” (Strażnica Nr 8, 1998 s. 7). Czy dla Świadków
Jehowy nie jest dziwne to, że Bóg „nie przewidział”,
iż Adam zgrzeszy, a Jezus, który ma według nich mniejszą
wiedzę od Niego, „przewidział” zaparcie się, a
więc grzech Piotra? Przypomnijmy te słowa Chrystusa według
Biblii Towarzystwa Strażnica: „Zaprawdę, zaprawdę ci
mówię: Kogut na pewno nie zapieje, dopóki ty się mnie
trzy razy nie zaprzesz” (J 13:38). Poniżej ukażemy
kilkanaście fragmentów z publikacji Świadków Jehowy,
aby każdy sam mógł ocenić dwie wspomniane nauki. Oto
rozdziały dotyczące tych tematów: Wszechwiedza Boga. Selektywna wiedza Boga. Wszechwiedza Boga Oto kilkanaście
fragmentów z publikacji Świadków Jehowy, w których
ukazują swoją wiarę w „pełną” wiedzę
Boga, a więc we „wszechwiedzę”: „Poznał to
też Jakób apostoł i będąc natchniony duchem
świętym, rzekł on: »Znajome są Bogu od wieku
wszystkie sprawy jego« (Dzieje Apost. 15:18). Jehowa, któremu
koniec znany był od początku, dał prorocze
świadectwo...” („Proroctwo” 1929 s. 28); „Bóg zna
wszystko” (Strażnica Nr 8, 1959 s. 9); „Bóg wie
wszystko i wszystko może” (Strażnica Nr 19, 1959 s. 19); „(...) cudownym rozwoju
wymyślonym przez wszechwiedzącego Stwórcę”
(Strażnica Nr 5, 1963 s. 2); „Bóg jest
wszystko wiedzący i nigdy nie popełnia błędów”
(Strażnica Nr 24, 1964 s. 1); „Jehowa jest też
Wszechwiedzący” (Strażnica Rok CIX [1988] Nr 6 s. 9); „Jeżeli
wszechmocny Bóg jest też wszechwiedzący, czyli zna
całą przeszłość, teraźniejszość
i przyszłość, to czyż wszystko nie dzieje się
dokładnie tak, jak On przewidział?” (Strażnica Nr 8, 1998
s. 5); „Jakim Ojcem jest
Jehowa? Wyniosłym czy pokornym, surowym czy łagodnym? Bez
wątpienia jest wszechwiedzący i wszechmądry”
(„Zbliż się do Jehowy” 2002 s. 199); „Biblia to
wyjątkowa Księga. Tylko ona została spisana pod natchnieniem
wszechwiedzącego Boga” (Strażnica Nr 15, 2003 s. 12); „Rozsądne jest więc, że
wszechwiedzący Stwórca zadbał o to” (Strażnica
Nr 4, 2006 s. 6). Również Biblia
Świadków Jehowy wypowiada się podobnie: „Bóg jest
większy niż nasze serca i wie wszystko” (1 Jana
3:20). Warto zapytać
Świadków Jehowy, czy aby ten przytoczony werset nie przeczy ich
nauce o „selektywnym posługiwaniu się przewidywaniem”
przez Boga? Selektywna wiedza Boga Towarzystwo Strażnica
swoją naukę o selektywnej wiedzy Boga zdefiniowało w roku 1972
(ang. 1970 r.) w dwóch artykułach pt. Selektywne posługiwanie się zdolnością przewidywania
i Boża
zdolność przewidywania (Strażnica Rok XCIII [1972] Nr
10 s. 15-16 i 13-15). Jednak, jak
wspomnieliśmy na wstępie tego artykułu, już w roku 1951
rozpoczęło ono wprowadzać swoją nową
wykładnię. Oto kilkanaście
fragmentów z publikacji Świadków Jehowy, w których
ukazują oni swą wiarę w selektywną wiedzę Boga, to
znaczy w Jego „selektywne posługiwanie się
przewidywaniem”: „Selektywne, czyli
wybiorcze korzystanie ze zdolności przewidywania oznacza, że
Bóg mógł z własnej woli powstrzymać się
od przewidywania naprzód wszystkich bez wyjątku przyszłych
czynów swoich stworzeń” (Strażnica Rok XCIII [1972] Nr
10 s. 15); „Jest więc
oczywiste, że również Bóg może selektywnie
korzystać ze swej zdolności przewidywania, to znaczy wtedy, gdy ma do
tego szczególny powód lub gdy to ma służyć
określonemu celowi” (Strażnica Rok CVI [1985] Nr 2 s. 3); „Przeciwnie, z Pisma Świętego
wynika, że w pewnych sytuacjach Bóg postanawia nie
posługiwać się zdolnością przewidywania rozwoju
wypadków. Tuż przed zniszczeniem Sodomy i Gomory
oświadczył: »Chcę więc iść
i zobaczyć, czy postępują zgodnie z wołaniem,
które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się« (Rodzaju
[1 Mojżeszowa] 18:21, BT). Słowa te wyraźnie
wskazują, że Bóg nie przewidywał z góry
rozmiarów zepsucia w tych miastach, dopóki nie zbadał
tej sprawy. Bóg rzeczywiście potrafi przewidzieć pewne
wydarzenia, ale częstokroć postanawia nie korzystać z tej
umiejętności” (Strażnica Nr 4, 1995 s. 5); [Wydaje
się, że Towarzystwo Strażnica nie bierze pod uwagę tego,
że opisy biblijne nadają czasem Bogu cechy jakby ludzkie. Z drugiej
strony dziwne, że ono uważa, iż Bóg poszedł
osobiście do Sodomy przekonać się o jej grzechach. Przecież
publikacje tej organizacji podają, że miejscem Boga jest niebo: „Prawdziwy
Bóg nie jest wszechobecny, ponieważ Biblia mówi, że
przebywa w określonym miejscu...” („Wnikliwe poznawanie
Pism” 2006 t. 1, s. 262); „Wbrew powszechnemu mniemaniu Bóg
nie jest wszechobecny. Ma w sferze duchowej swą siedzibę -
‘ustalone miejsce zamieszkania’ (1 Królów 8:39;
2 Kronik 6:39). W Piśmie Świętym mowa jest
o określonym miejscu, w którym Bóg przebywa
i w którym znajduje się Jego tron” (Przebudźcie
się! Nr 7, 2006 s. 15).] „Czy zatem Bóg
przewidział lub wręcz zaplanował grzech Adama oraz zgubne
następstwa tego występku dla rodzaju ludzkiego? Bynajmniej,
a wynika to chociażby z powyższych rozważań. Co
więcej, gdyby Bóg przewidział to wszystko, stałby
się inicjatorem grzechu już podczas stwarzania człowieka
i tym samym ponosiłby odpowiedzialność za całe
zło i cierpienie ludzi” (Strażnica Nr 8, 1998 s. 7); „Tak samo jest
z Jehową: posiada zdolność przewidywania
przyszłości, lecz nie korzysta z niej cały czas” („Zbliż
się do Jehowy” 2002 s. 178); „Podobnie sama
zdolność przewidywania przyszłości nie oznacza, że
Bóg zna lub planuje każdy jej szczegół.
Z umiejętności tej korzysta w sposób
wybiórczy i rozważny” (Strażnica Nr 19, 2004 s.
12). „Chociaż Jehowa może wszystko
wiedzieć z wyprzedzeniem, najwyraźniej nie chciał
przewidywać postępowania Adama i Ewy. (...) Tak więc Jehowa
korzysta ze swej zdolności przewidywania przyszłych wydarzeń w sposób
selektywny” (Strażnica Nr 11, 2006 s. 25). „Pismo Święte uczy, że Bóg
korzysta ze zdolności przewidywania w sposób selektywny”
(Przebudźcie się! Nr 2, 2009 s. 12). Patrz też
„Wnikliwe poznawanie Pism” 2006 t. 2, s. 499-502 (np. zdanie:
„Wybiórcze korzystanie ze zdolności przewidywania oznacza,
że Bóg mógł z własnej woli powstrzymać
się od uprzedniego poznania absolutnie wszystkich
przyszłych czynów swoich stworzeń” s. 501). „Najwyraźniej
więc Jehowa nie wiedział z góry, że pierwsi ludzie
zgrzeszą” (Strażnica Nr 1, 2011, s. 15) Widzimy więc, że
Towarzystwo Strażnica stara się ograniczyć nie tylko wiedzę
Chrystusa („Panie, Ty wszystko wiesz” J 21:17; por J 16:30), ale i
Boga („Bóg (...) zna wszystko” 1J 3:20). Jeśli ten ich
Bóg nie chce znać wszystkiego co ma się stać
później, to jak tę obecną naukę tej organizacji
pogodzić ze starszą jej wykładnią wyrażoną w
jednej z książek: „Poznał to
też Jakób apostoł i będąc natchniony duchem
świętym, rzekł on: »Znajome są Bogu od wieku
wszystkie sprawy jego« (Dzieje Apost. 15:18). Jehowa, któremu
koniec znany był od początku, dał prorocze
świadectwo...” („Proroctwo” 1929 s. 28). Na zakończenie
przedstawiamy kilkanaście wersetów biblijnych mówiących
o wszechwiedzy Boga: 1Sm 2:3 („Pan jest Bogiem
wszechwiedzącym”), Ba 3:32 („Wszechwiedzący”), Est
8:12d („wszystkowiedzący Bóg”), 2Mch 6:30, 7:35, 9:5,
Hi 12:13, Za 4:10, Ps 139:1-6 i 16, 147:4-5, Dn 13:42, Syr 1:1-3, 42:18, Rz
11:33, 1J 3:20; por. 2Krn 16:9, Ps 7:10, 17:3, 26:2, 94:11, Prz 15:3, Jr 11:20,
12:3, 17:10, Łk 16:15, Dz 1:24, Rz 8:27, 2Kor 5:11, Hbr 4:13. |
||
![]() | ![]() |
Opracował: Piotr Andryszczak
© 2007-2014