"To jest Ciało moje"
czy
"To oznacza moje ciało"?
(cz.2)

Autor: Piotr Andryszczak

poprzednia część

O tym, że pierwsi chrześcijanie wierzyli w realną obecność Pana Jezusa w Eucharystii mówią nam pisma Ojców Apostolskich i Ojców Kościoła. Na ten trop naprowadza nas Towarzystwo Strażnica:

Strażnica 1 lutego 19921 lutego 1992
Strażnica 1 lutego 1992str.19

Otwórzmy więc książkę, którą Towarzystwo Strażnica zna, ponieważ w artykule poświęconym Ojcom Apostolskim powołuje się na nią:

Strażnica 1 lutego 1992 Strażnica 1 lutego 1992str.23
Ojcowie Apostolscyzob.
Ojcowie ApostolscyATK Warszawa 1990

Jeżeli Świadkowie Jehowy piszą, iż Ojcowie Apostolscy pisali na temat chrystianizmu, żyli współcześnie z niektórymi Apostołami i znali ich nauki, więc zobaczmy, jaką naukę otrzymali od Apostołów:

Św. Ignacy pisze: "Do Kościoła w Filadelfii":

Ojcowie Apostolscystr.85

"Do Kościoła w Rzymie" (7:3):

Ojcowie Apostolscystr.83

"Do Kościoła w Smyrnie":

Ojcowie Apostolscystr.90

Świadkowie Jehowy dalej piszą w Strażnicy:

Strażnica 1 lutego 1992 Strażnica 1 lutego 1992str.19
Strażnica 1 lutego 1992str.20

Co takiego Świadkowie Jehowy wykropkowali?

Ojcowie Apostolscystr.63

Okazuje się, że wykropkowali słowa "pokarm i napój". Widocznie nie pasowały do głoszonej przez siebie nauki. To było przecież wyznanie wiary, jak sama Strażnica napisała, a takiej wiary obecnie Świadkowie Jehowy nie wyznają. Należy podkreślić, że "pokarm i napój" to chleb i wino, które podczas Eucharystii stają się Ciałem i Krwią Chrystusa.


Św. Justyn Męczennik, żyjący w II w. po Chrystusie pisał:

Dialog z Żydem Tryfonem Dialog z Żydem Tryfonemwyd.1926
Dialog z Żydem Tryfonem Dialog z Żydem Tryfonem

Kościół Chrystusowy od początku, aż do dzisiaj wypełnia słowa Chrystusa: "to czyńcie na moją pamiątkę" (Łk 22,19). Echo tych słów możemy już przeczytać w Didache:

Ojcowie ApostolscyOjcowie Apostolscy ATK Warszawa 1990
Ojcowie Apostolscy Ojcowie Apostolscystr.64

Czy wiem w co wierzęwyd.1992
"P r z e i s t o c z e n i e jest to jedyna w swoim rodzaju i cudowna przemiana całej substancji chleba w Ciało, a całej substancji wina w Krew Jezusa Chrystusa, podczas gdy postaci chleba i wina pozostają bez zmiany. W taki sposób Sobór Trydencki w 1551 roku wyraził chrześcijańską wiarę w przemianę zachodzącą w Eucharystii.

Sformułowanie to nie jest wyjaśnieniem tej przemiany, ale jakby sprecyzowaniem przedmiotu wiary. Jest odpowiedzią na pytanie, w co wierzymy wyznając, że Eucharystia jest Ciałem i Krwią Pańską.

Otóż wierzymy, że chleb i wino p r z e m i en i a j ą s i ę w Ciało i Krew Jezusa.

Co znaczy prze-istoczenie? Znaczy przemianę i s t o t y (inaczej: substancji) chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa. Każda rzecz posiada swoją istotę i swoją "postać" (zespół "przypadłości"). Istota jest tym, czym dana rzecz jest. Postać lub przypadłość to jej kształt, cechy, zachowania, czas i miejsce, w jakich rzecz się znajduje itp. W naturalny sposób dokonują się ustawiczne zmiany postaci (przypadłości) każdej rzeczy, ale ich istota nie zmienia się. Każdy człowiek np. zmienia swój wygląd, wykonuje różne czynności, przeżywa różne sytuacje, ale jest ciągle w istocie tym samym człowiekiem. Jeśli istota rzeczy ulega zmianie - to tylko razem ze swoją postacią: dzieje się to wówczas, gdy dana rzecz ulega zniszczeniu. Tymczasem w Eucharystii zachodzi przemiana istoty (substancji) chleba i wina, ale postaci chleba i wina pozostają bez zmian. Jest to możliwe tylko mocą Bożą.

Chociaż wyrażenia "przeistoczenie" nie znajdziemy w Piśmie świętym, to trudno inaczej określić to, co zachodzi w Eucharystii. Jezus Chrystus w czasie ostatniej wieczerzy, dając apostołom chleb, mówił: "To jest Ciało moje". A podając im wino, mówił: "To jest kielich Krwi mojej". Nie można inaczej rozumieć słów Jezusa, jak tylko, że to, co ma nadal postać chleba nie jest już w istocie chlebem, lecz Ciałem Pańskim, a to, co nadal ma postać wina, w istocie nie jest już winem, a Krwią Pańską. A zatem wierząc w Jezusowe słowa, wierzymy, że istota chleba i wina ulega przemianie w Ciało i Krew Jezusa, choć postaci chleba i wina pozostają bez zmiany. Następuje zatem - jak to określił Sobór Trydencki - przeistoczenie". (s.265-266)
Mały Słownik Teologiczny Karl Rahner
Warszawa 1987
Mały Słownik Teologiczny Karl Rahner
kolumna 501

Biblia Tysiąclecia Pallottinum Pallottinum
Czy wierzyć w Trójcę?
J 6, 54-59
OTO WIELKA TAJEMNICA WIARY

1 Kor 11,27

Biblia Tysiąclecia Pallottinum
Biblia Tysiąclecia Pallottinum
Biblia Poznańska Biblia Poznańska
wyd.III
Biblia Poznańska
wyd.1994

Mk 14, 22-26

Biblia Poznańska wyd.1994 Biblia Poznańska wyd.1994 str.131
Biblia Poznańska wyd.1994 str.132

Johannes Greber Komentarz do Nowego Testamentu zob. zob. wyd.1975 Biblia Tysiąclecia

J 6, 53n

Komentarz do Nowego Testamentustr.405
Komentarz do Nowego Testamentustr.406
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu Edycja św. Pawła Edycja św. Pawła zob.

Mt 26,26-28

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu Edycja św. Pawłastr.2200
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu Edycja św. Pawłastr.2200
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu Edycja św. Pawłastr.2201
zobacz:
poprzednia część

Powrót do strony głównej
Opracował: Piotr Andryszczak
© 2007-2025